SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 55

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 55
JANJI DITEPATI

AIDIL FITRI 2012

AIDIL FITRI 2012
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL FITRI

14 October 2010

Sik Bakal Menjadi Pembekal Lada Hitam Organik Malaysia

Posted by DetGuaq5 at 8:59 PM
Pada sebelah petang, saya berpeluang melawat satu projek pertanian bernilai tinggi yang baru sahaja di peringkat ALIF yang di jangkakan akan merubah lanskap pertanian Sik dalam sedikit masa lagi. Lawatan ini amatlah menarik, baik dari segi nilai tani mahupun nilai niaga kerana PERTANIAN ITU SATU PERNIAGAAN.

Dengan harga menarik hasil dari lada hitam, ianya di jangka menarik minat peladang dan pekebun tradisi untuk meneroka potensi lada hitam yang juga terkenal dengan jolokan permata hitam(Black Diamond) kerana harganya yang tinggi berbanding lain-lain produk pertanian. AYUH RAKYAT SIK!!! BANGUNLAH DAN JADILAH SIK SEBAGAI DAERAH PERTANIAN UTAMA MALAYSIA!














3 comments on "Sik Bakal Menjadi Pembekal Lada Hitam Organik Malaysia"

Pakteh on October 15, 2010 at 8:21 AM said...

Assalamualaikum,
Mungkin boleh dikembangkan ke kawasan2 lain terutamanya tanah terbiar jika bersesuaian. Lebih manis jika dibuat secara bersistematik dari A sampai Z dan melibatkan penduduk2 sik yang berminat utk mengusahakan tanah mereka.
harap2 kebayakkan tanah di Sik sesuai utk tanaman ini.

amin said...

erm....sesuai atau tidak tanaman ini dilakukan secara hobi bagi mengisi isi tanah yg kosong di sekeliling rumah yg mempunyai keluasan tanah yg kecil. dan kalau sesuai bagaimana cara untuk menanam dan menjaga serta cara menjual hasil ini. mgkn YB bole cuba mengadakan kursus singkat sebagai permulaan. Atau buat kempen 1 rumah 1-10 pokok lada hitam. mgkn dengan cara ini dapat mempercepatkan impian untuk SIK menjadi pengeluar lada hitam terbesar di kedah mahupun semenanjung.

Pakteh on October 18, 2010 at 11:53 AM said...

Sebenarnya di kampung2 memang ada yang menanam lada hitam tetapi sekadar untuk tujuan perubatan dan sesetengahnya sekadar mencuba seperti juga pokok kurma dan anggur.
Kesedaran dari segi EKONOMI memang amat perlu dan tidak salah jika menggunakan pendekatan Dato' Dr. Wan Azmi dalam menangani permasalahan EKONOMI di Daerah Sik. Model beliau boleh ditiru atau diambil.

Post a Comment

Followers

 

YB DATUK MOHD TAJUDIN ABDULLAH Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez